Volg mij ook op twitter en bloglovin'

vrijdag 11 juli 2014

Kindsterren

Tegenwoordig zijn er heel veel talentenjachten op televisie. Sommige talentenjachten mogen kinderen ook aan meedoen of zijn zelfs speciaal alleen voor kinderen bedoeld. Wij kunnen met zijn allen deze kinderen bewonderen hoe zij de sterren van de hemel zingen of een andere bijzondere prestatie leveren. Maar is het wel zo verstandig om deze kinderen al zo jong te “aanbidden”? Als ik kijk naar voormalige kindsterren als Justin Bieber, Michael Jackson, Lindsay Lohan, Amanda Bynes en Britney Spears zou ik denken van niet. We weten allemaal wat met hen is gebeurd of wat er nu nog steeds gebeurt. De roddelbladen staan vol met ontspoorde kindsterren.

Er is nog te weinig onderzoek gedaan naar kindsterren. Jammer. Deze kinderen werken net zo hard als volwassenen, maar zijn veel kwetsbaarder. Wie beschermt hen voor de harde wereld van de showbizz? Kinderen worden zo jong als ze zijn al op een voetstuk gezet en zij hebben gewoonweg het vermogen nog niet ontwikkeld om hier mee om te gaan. Het is bijzonder wat zij al kunnen op hun leeftijd, maar eenmaal volwassen, zijn zij niet dat bijzondere “kindsterretje”. De angst om roem te verliezen overheerst altijd. Eenmaal op dat voetstuk, kun je er alleen nog maar van af vallen. Ze komen in een “gat” terecht met alle gevolgen van dien. Of ze moeten extreme dingen gaan doen om van het schattige imago af te komen, zoals Miley Cyrus.

Overigens gaat het ook wel goed hoor! Kijk maar naar een Justin Timberlake of een Christina Aguilera. Daar hebben we nooit slechte dingen over gehoord. Niet zoals bij sommige van hun concullega’s. Zij hebben de periode van roem als kind wel overleefd of hebben hun donkere periode heel goed verborgen weten te houden. Ik vraag mij dan wel af wat het verschil is geweest. Een sterke persoonlijkheid van zichzelf? Een sterke ouder die hen heeft weten te beschermen tegen alle invloeden dat roem met zich meebrengt?

In ieder geval genoeg voorbeelden die mij er van bewust maken dat ik liever mijn televisie op een andere zender afstem. En ja, ze mogen hun talenten ontwikkelen, maar daar zijn toch andere mogelijkheden voor. Mijn mening: laat je kind nog even lekker kind zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten